ΖΗΤΗΜΑ...ΥΓΕΙΑΣ

    Υγεία:  Το πολυτιμότερο αγαθό όλων, αποκλειστικός στόχος της ιατρικής επιστήμης ,είναι φυσικό ν’ απασχολεί έντονα κάθε άνθρωπο. Τι είναι ,όμως, η υγεία;

    Ο  Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ορίζει την καλή υγεία ως «την κατάσταση δυναμικής αρμονίας μεταξύ του σώματος ,της νόησης και του πνεύματος ενός προσώπου αφ’ ενός και των κοινωνικών και πολιτιστικών επιρροών που διαμορφώνουν το περιβάλλον του αφ’ ετέρου».

Rate this item
(1 Vote)

    Με βάση τις επίσημες θεωρητικές τοποθετήσεις, η σύγχρονη προσέγγιση της υγείας περικλείει τρεις συνιστώσες:

α) τη βιοϊατρική ,στην οποία η υγεία θεωρείται ως έλλειψη νόσου ή αναπηρίας,

β) την ψυχολογική ,που θεωρεί την υγεία ως την ικανότητα να εκπληρώνει κάποιος τους ρόλους που του αναλογούν ή να προσαρμόζεται σε καταστάσεις της ζωής και

γ) την κοινωνιολογική ,στην οποία ο πολιτισμός και το περιβάλλον εξετάζονται ως βασικοί συντελεστές επιρροής της υγείας.

  Σημαντικά επιδημιολογικά δεδομένα έχουν προκύψει για να υποστηρίξουν ότι ένας υγιεινός τρόπος ζωής όχι μόνο προάγει την καλή υγεία ,αλλά και ελαττώνει τους κινδύνους από τις κυριότερες αιτίες θνησιμότητας και νοσηρότητας ,συμπεριλαμβανομένων και της καρδιαγγειακής νόσου και του καρκίνου. Έχοντας υιοθετήσει ο καθένας μας απλές αλλά θεμελιώδεις πρακτικές που προσβλέπουν στην καλή υγεία και ενθαρρύνοντας και υποκινώντας και τους γύρω μας να πράξουν ανάλογα, συμβάλλουμε σαφώς σ’ αυτό που ονομάζουμε προαγωγή της υγείας.

     Πώς λοιπόν μπορεί κάποιος να επιτύχει ικανοποιητικό επίπεδο υγείας; Να μερικοί έξυπνοι αλλά σημαντικότατοι τρόποι που όλοι μας καθημερινά ακούμε αλλά πεισματικά πολλές φορές αρνούμαστε να εφαρμόσουμε:

  -Διατηρείστε το ιδανικό βάρος.

  -Λαμβάνετε δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες.

  -Τρώτε περισσότερα φρούτα και λαχανικά , ψωμί και δημητριακά ολικής αλέσεως.

  -Τρώτε ψάρι τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα.

  -Τρώτε λιγότερα κορεσμένα λίπη, επεξεργασμένη ζάχαρη  κι αλάτι.

  -Εξοικειωθείτε με την περίφημη μεσογειακή δίαιτα.

  -Προτιμάτε στα ενδιάμεσα γεύματα ξηρούς καρπούς ή φρούτα κι αποφύγετε τα γλυκά.

  -Μην τρώτε κρέας κάθε μέρα, κι αν φάτε, καταναλώστε μικρές ποσότητες.

  -Αφαιρείτε πάντα το λίπος από το κρέας.

  -Χρησιμοποιείτε ελαιόλαδο αντί των πολυακόρεστων ελαίων.

  -Ψωνίστε έξυπνα: Γεμίστε το καρότσι σας με λαχανικά, φρούτα, δημητριακά ,χρησιμοποιείστε λίστες για ψώνια, προσπαθήστε να μην ψωνίζετε όταν είστε πεινασμένοι, μάθετε να διαβάζετε τις ετικέτες των τροφίμων κι επιλέξτε αυτά που περιέχουν  λιγότερο από 10 γραμμάρια λίπους ανά 100 γραμμάρια προϊόντος.

  -Πίνετε περισσότερο νερό.

  -Περιορίστε την κατανάλωση καφέ: δύο φλυντζάνια  ημερησίως το μέγιστο.

  -Ελαττώστε  αρχικά και διακόψτε στη συνέχεια το κάπνισμα. Θυμηθείτε: Καπνός και υγεία δε συμβιβάζονται!

  -Ελέγχετε τακτικά τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης ,του σακχάρου και της χοληστερίνης σας: Συμβουλευτείτε το γιατρό σας.

  -Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ: Ένα με δύο ποτήρια κόκκινο κρασί ημερησίως είναι η ιδανική ποσότητα. Η λογική κατανάλωση κρασιού φαίνεται να μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων και να ελαττώνει τη συνολική θνησιμότητα.

  -Βάλτε τη σωματική άσκηση στη ζωή σας. Βρείτε καθημερινά τρόπους να κινείστε. Έντονο περπάτημα 30 λεπτά τουλάχιστον τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας είναι μια άριστη επιλογή. Ανεβείτε σκάλες  αν έχετε την επιλογή μεταξύ αυτών και του ασανσέρ. Αν χρησιμοποιείτε λεωφορείο κατεβείτε μια στάση πριν τον προορισμό σας. Περιορίστε το χρόνο της τηλεόρασης. Περιποιηθείτε τον κήπο σας, παίξτε με τα παιδιά σας, σκεφτείτε το γυμναστήριο ή τη συμμετοχή σε προγράμματα ομαδικού αθλητισμού. Οτιδήποτε κινεί τα μέλη σας δεν είναι μόνο εργαλείο άσκησης, αλλά και αγχολυτικό.

  -Εφαρμόστε ένα πρόγραμμα χαλάρωσης και μην παρασύρεστε από τον έντονο ρυθμό της καθημερινότητας.

  -Βελτιώστε την ποιότητα του ύπνου σας κι επιδιώξτε να μην στερείστε το μεσημεριανό ύπνο.

  -Δώστε έκφραση στα συναισθήματά σας αντί να τα καταπιέζετε μέσα σας.

  -Συζητάτε τακτικά τα προβλήματά σας με κάποιον που έχει τη διάθεση να σας ακούει.

  -Να εργάζεστε συνεχώς για τη βελτίωση των σχέσεών σας με τους άλλους ανθρώπους.

  -Μην οδηγείτε θυμωμένοι, αναστατωμένοι ή μετά από κατανάλωση αλκοόλ. Φοράτε πάντα ζώνες ασφαλείας ή κράνος.

  -Τηρείτε ασφαλείς σεξουαλικές πρακτικές.

  -Ακολουθείστε με τη βοήθεια του γιατρού σας το εθνικό πρόγραμμα εμβολιασμών. Κάντε το ίδιο και στα παιδιά σας.

  -Να συμβουλεύεστε τακτικά το γιατρό σας για κάθε σωματική και ψυχική ενόχληση .

  -Ενημερωθείτε από αυτόν για όλα τα απαραίτητα προγράμματα ελέγχου. Μην ταυτίζετε την υγεία με την αναζήτηση μόνο της θεραπείας. Ιατρική δε σημαίνει μόνο χορήγηση φαρμάκων κι ενασχόληση με το σύμπτωμα εφ’ όσον έχει εγκατασταθεί η νόσος. Θυμηθείτε ότι μια βασική συνιστώσα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας είναι η ΠΡΟΛΗΨΗ! Εξειδικευμένες εξετάσεις  για την πρόληψη του καρκίνου του μαστού, του τραχήλου της μήτρας, του προστάτη, του παχέως εντέρου, της οστεοπόρωσης  κλπ αποτελούν σύγχρονα μέσα καταπολέμησης των ασθενειών αυτών.

   Λαμβάνοντας υπ ’όψιν αυτές τις απλές αλλά ουσιαστικές οδηγίες γίνεται φανερή η ευθύνη του καθενός σ ’ότι αφορά το επίπεδο υγείας του. Ας μη βιαζόμαστε, λοιπόν, να καταδικάσουμε για όλα τα δεινά της υγείας μας το σύστημα υγείας, το οποίο σαφώς και νοσεί σε πολλές παραμέτρους .Ας αναλογιστούμε πόσο εύκολα μπορούμε να βοηθάμε καθημερινά τον εαυτό μας, απλά διακόπτοντας επιβλαβείς συνήθειες, βελτιώνοντας το διαιτολόγιό μας και απολαμβάνοντας ένα πρόγραμμα άσκησης. Ιδιαίτερα  όσοι έχουν την τύχη να διαμένουν μόνιμα σε τόπους σαν την όμορφη Χαλκιδική μας ας εκμεταλλευτούν το διαιτητικό πλούτο και τις μοναδικές διαδρομές τους, υποδεικνύοντας τον υγιεινό τρόπο ζωής και στους γύρω τους, προς όφελος της σωματικής και ψυχικής υγείας όλων.

                                                                              ΣΑΡΑΦΙΑΝΟΣ Κ. ΠΕΡΙΚΛΗΣ

                                                                                     

Γενικός / Οικογενειακός Ιατρός

Ιατρικό Κέντρο  «Υγιαίνειν»

Αρναία Χαλκιδικής

Last modified on Τρίτη, 16 Μαΐου 2017 08:41